آشنایی با کارگروه های بانکداری الکترونیک

با توجه به روند تحولات جهانی در عرصه بانکداری و ضرورت ایجاد تحول در نظام بانکی کشور، ایده ایجاد یک تشکیلات منسجم در شبکه بانکی کشور جهت تصدی فرایندگذار به بانکداری الکترونیک، اولین بار در اوایل سال 1385 مطرح و از سوی مسئولین وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت. آشنایی با کارگروه های بانکداری الکترونیک دنیای کامپیوتر و ارتباطات با توجه به روند تحولات جهانی در عرصه بانکداری و ضرورت ایجاد تحول در نظام بانکی کشور، ایده ایجاد یک تشکیلات منسجم در شبکه بانکی کشور جهت تصدی فرایندگذار به بانکداری الکترونیک، اولین بار در اوایل سال 1385 مطرح و از سوی مسئولین وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت. بانک های دولتی و خصوصی نیز با درک شرایط زمان و ضرورت گسترش بانکداری الکترونیک و با نگاهی تحول گرایانه این فرصت را مغتنم شمرده و وارد میدان شدند. طراحان کارگروه های بانکداری الکترونیک بر اساس ضرورت ها و اهداف ذیل، دستیابی به بانکداری نوین را در دستور کار خود قرار دارند: 1- شتاب روز افزون پیشرفت بانکداری کشورهای توسعه یافته در زمینه ارائه خدمات نوین بانکی و لزوم هماهنگی بانک های کشورمان به منظور دستیابی به قابلیت تعامل و مراودات بین المللی 2- ورود بانک ها به عرصه وظایف جدید و افزایش روزافزون حجم عملیات بانک ها، ایجاب می کرد تا از یکسو حجم مراجعات مشتریان به شعب کاهش یافته و از سویی دیگر سرعت عمل شعب بانک ها افزایش یابد. 3- پاسخ به مطالبات مردم مبنی بر تسهیل عملیات بانکی و افزایش سطح رفاه شهروندان 4- افزایش دقت در عملیات بانکی و به تبع آن افزایش میزان رضایت مشتریان 5- انجام عملیات بانکداری با استفاده از حداقل نیروی انسانی و هماهنگی نظام بانکی با سیاست های کلی نظام مبنی بر کاهش حجم دولت 6- افزایش ضریب امنیت معاملات و مراودات مالی شهروندان و تامین آرامش روحی آنها 7- کاهش هزینه های چاپ، نشر و نگهداری اسکناس و نیز کاهش زیان های جنبی استفده از پول فیزیکی مانند انتقال بیماری های مسری و ... پس از تصمیم جدی مسئولین، طرح عملیاتی تشکیل کارگروه ها بر مبنای نیازسنجی و تحقیقات علمی، تدوین گردید. بر اساس این طرح با توجه به فعالیت های ضروری برای گسترش بانکداری الکترونیک، 8 کارگروه با وظایف مختلف و مکمل یکدیگر تشکیل گردید. این کارگروه ها عبارت است از: 1- کارگروه شبکه و ارتباطات سرگروه بانک ملت به همراه بانک های: اقتصاد نوین – تجارت – ملی – سپه - صنعت و معدن. برخی از فعالیت های کارگروه: - جمع آوری آماری از دلایل وجود نقاط باقیمانده - بررسی مشکلات درون سیستمی در توسعه کمی و کیفی ارتباطات امن و زمینی - بررسی مشکلات برون سیستمی برای توسعه شبکه ارتباطات - تدوین توافق نامه سطح خدمات مخابراتی sla 2- کارگروه core banking سرگروه بانک ملی به همراه بانک های: کشاورزی – مسکن - رفاه کارگران – پارسیان – تجارت. برخی از فعالیت های کارگروه: تدوین مدل مفهومی core banking جایگاه سیستم core banking و ارتباط آن با سایر سیستم های مکمل تخصصی درون سازمانی و برون سازمانی اجزای سیستم core banking و نحوه ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر زیرساخت های مورد نیاز جهت راه اندازی core banking تدوین ویژگی های عمومی core banking تدوین چهار مرحله اصلی اجرای طرح جامع اتوماسیون بانک ها و فعالیت های کلیدی آنها شامل مراحل: 1- شناخت 2 تدوین rfp 3 ارزیابی 4 پیاده سازی تهیه پیش بینی زمان بندی اجرای طرح جامع اتوماسیون به تفکیک بانک ها (حداقل24 و حداکثر40 ماه) فازهای اجرای طرح جامع انفورماتیک بانک ها مشخصه های کلی core banking: انعطاف پذیری (flexibility) مدیریت پذیری (manageability) مقیاس/ توسعه پذیری (scalability) مقیاس پذیری عمودی (vertical) مقیاس پذیری افقی (horizontal) قابلیت مقیاس پذیری نرم افزارهای کاربردی گواهینامه و یا ابزار تست مقیاس پذیری دسترسی (availability) کارآیی (performance) ایمنی (security) میزان به روزبودن فناوری و معماری (technology & architecture) 3- کارگروه کارت و خدمات نوین سرگروه بانک سامان به همراه نمایندگان بانک های: سپه – کارآفرین – صادرات. برخی از فعالیت های کارگروه: بررسی الگوهای استفاده از کارت در سایر کشورهای جهان مطالعه شاخص های جهانی توسعه کانال ها و ابزارهای پرداخت الکترونیک تدوین مدل توسعه کارت و کانال های پرداخت atm و pos و کارت های اعتباری در کشور تهیه برنامه سه ساله بانک ها جهت توسعه با توجه به وضعیت هر بانک در ابتدای دوره از نظر تعداد کارت، atm وpos و رشد مورد انتظار در پایان سال های 85، 86 و 88 تهیه برنامه دو ساله بانک ها جهت توسعه با توجه به وضعیت هر بانک در ابتدای دوره از نظر تعداد کارت های اعتباری در سال 87 و 88 - برنامه توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی 4- کارگروه آموزش سرگروه بانک کشاورزی به همراه نمایندگان بانک های: تجارت – پارسیان. برخی از فعالیت های کارگروه: بررسی وضعیت آموزشی در سیستم بانکی تهیه و تدوین برنامه جامع آموزشی متناسب با بانکداری الکترونیک 5-کارگروه فرهنگ سازی سرگروه بانک تجارت به همراه بانک های: کشاورزی - سامان - پارسیان – ملی. هدف فرهنگ سازی در گروه های ذیل: مسئولان (تصمیم گیران) مجریان (پرسنل سیستم بانکی) مشتریان (مردم) مزایای فرهنگ سازی برای حفظ منافع ملی در مسئولان: کاهش هزینه های ناشی از چاپ اسکناس کاهش میزان تردد درون شهری، کاهش ترافیک و میزان تصادفات کاهش میزان جرم و جنایت و سرقت صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده های هوا افزایش کارایی دستگاه های اجرایی و افزایش میزان نظارت و کنترل افزایش امنیت و میزان رضایت و رفاه عمومی تقویت شاخص سلامت و بهداشت عمومی تصمیم گیری به موقع در جهت ارائه خدمات نوین بانکداری الکترونیک مزایای فرهنگ سازی در مجریان از دید منافع سازمانی: کاهش مراجعه مشتریان به شعبه کاهش عملیات زائد از شعب و ایجاد شرایط بهینه سرویس دهی به مشتریان اعتباری کاهش استرس و فشارکاری کاهش هزینه های سربار اداری و پرسنلی کاهش سوءاستفاده های احتمالی نظیر اختلاس و ... صرفه جوئی در هزینه ها (مانند کاهش مصرف کاغذ و دسته چک و…) افزایش سرعت و دقت در ابزارهای نظارتی و کنترلی استفاده از تفکرات انسانی به جای کار فیزیکی تسریع در ارائه سرویس مطلوب به مشتریان مزایای فرهنگ سازی در مردم: صرفه جویی ملی در هزینه ها و زمان افزایش سلامت عمومی (استرس آلودگی هوا تصادفات و ...) افزایش بهره وری عمومی افزایش رضایتمندی عمومی استفاده بهینه از سرمایه گذاری صورت گرفته کاهش هزینه های خانوار ایجاد رفاه برخی از فعالیت های کارگروه: راه اندازی و تجهیز دبیرخانه فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک در ساختمان شورای هماهنگی بانک ها انتشار نشریه بانکداری الکترونیک هماهنگی با کلیه بانک ها و مشخص نمودن رابطان و کارشناسان هر بانک در دبیرخانه هماهنگی اولیه با وزارت آموزش و پرورش به منظور هماهنگی مشترک درعرصه فرهنگ سازی فراخوان مقاله راه اندازی سایت فرهنگ سازی جذب کارشناسان خبره به منظور همکاری در دبیرخانه 6- کارگروه بانک جامع مشتریان سرگروه بانک تجارت به همراه بانک های: صنعت و معدن – ملی – پارسیان – رفاه – کشاورزی. برخی از فعالیت های کارگروه: استاندارد سازی کدها طراحی ساختار اطلاعاتی تعیین بستر نرم افزاری و سخت افزاری تولید نرم افزار جمع آوری اطلاعات از بانک ها و سازمان ثبت احوال 7- کارگروه امنیت اطلاعات سرگروه بانک پارسیان به همراه بانک های: اقتصاد نوین - تجارت - ملی - صنعت و معدن. 8- کارگروه اتوماسیون اتاق پایاپای سرگروه اتاق پایاپای به همراه بانک های: مسکن - ملی – ملت -کشاورزی - و کمیسیون انفورماتیک بانک ها. مراحل اجرای اتوماسیون اتاق پایاپای فاز اول: اتوماسیون اتاق تهران فاز دوم: اتوماسیون اتاق های شهرستان فاز سوم: برقراری ارتباط برخط (on-line) بین اتاق مرکز و اتاق های سراسر کشور فاز چهارم: عدم حرکت لاشه چک های رمزدار بین بانکی فاز پنجم: عدم حرکت لاشه ایران چک فاز ششم: عدم حرکت لاشه چک بانک ها (شبه پول) فاز هفتم: عدم حرکت لاشه چک های عادی مشتریان این کارگروه ها زیر نظر «معاونت امور بانکی و بیمه و شرکت های دولتی» وزارت امور اقتصاد و دارایی فعالیت می کنند. باتوجه به نقش سازنده فرهنگ سازی و اقدامات فرهنگی در دستیابی به اهداف طرح، موضوع فرهنگ سازی مورد توجه ویژه قرار گرفته است به طوری که از یک سو یکی از کارگروه های 8 گانه فرهنگ سازی را به عهده دارد و از سوی دیگر دبیرخانه فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک فراتر از کارگروه های 8 گانه در راستای بسترسازی فرهنگی و ترویج فرهنگ استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک فعالیت می نماید. این دبیرخانه وظایف سیاست گذاری، برنامه ریزی،اجرا و نظارت بر کلیه فعالیت های ترویجی،اطلاع رسانی و فرهنگی را بر عهده دارد. کارگروه های 8 گانه از زمان تشکیل تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام داده اند. دبیرخانه فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک نیز طرح های مختلفی را آغاز کرده و به مرحله اجرا رسانده است که برخی از این طرح ها عبارت است از: 1- انتشار ماهنامه تحقیقی بانکدار ی الکترونیک ویژه مسولین نظام بانکی 2- برگزاری نشست های تخصصی بحث و گفت وگو پیرامون گسترش بانکداری الکترونیک 3- فراخوان مقاله پیرامون بانکداری الکترونیک 4- برگزاری مصاحبه های تخصصی با رسانه ملی پیرامون بانکداری الکترونیک 5- راه اندازی سایت اینترنتی بانکداری الکترونیک برخی برنامه های در دست اقدام این دبیرخانه نیز عبارت است از: - انتشار کتاب های تخصصی بانکداری الکترونیک - برگزاری مسابقات عمومی ویژه بانکداری الکترونیک از طریق رسانه های جمعی - برگزاری همایش های تخصصی بانکداری الکترونیک - تولید و پخش برنامه های ترکیبی ویژه بانکداری الکترونیک در صداوسیما - اجرای نظرسنجی از اقشار مختلف پیرامون ابعاد گوناگون بانکداری الکترونیک - آموزش جوانان و نوجوانان با همکاری وزارت آموزش و پرورش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد